Co to CPA CPC CPM i CTR ?

CPM CTR CPC CPA

Zapewne wielokrotnie spotkaliście się z tymi skrótami. Niestety w związku z ich wzajemnym podobieństwem do siebie bardzo łatwo pokręcić owe terminy.

Dla przypomnienia kilka definicji:


CPA (Cost Per Action) – Stawka za wykonanie określonego działania przez internautę.
Inaczej jest to koszt uzyskania jednej, określonej akcji wywołanej emisją kampanii reklamowej. Stosunek liczby akcji do kosztów całej kampanii bannerowej; akcją może być kliknięcie w reklamę, rejestracja, podanie adresu e-mail, podanie danych osobowych, zakup, wzięcie udziału w konkursie itp.

CPC (Cost Per Click) – Stawka za jedno kliknięcie. Koszt uzyskania pojedynczego kliknięcia w nośnik reklamowy, obliczany, jako stosunek liczby kliknięć w reklamę do kosztów całej kampanii.

CPM (Cost Per Mille) – Reprezentuje szacowane zarobki wydawcy za każde 1000 wyświetleń. Koszt dotarcia do tysiąca odbiorców i obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej. Czyli stawka za koszt emisji danej reklamy dla tysiąca adresatów

CTR (Click-Through-Ratio) – Zazwyczaj wyrażony procentowo. Jest to stosunek liczby kliknięć w reklamę internetową do liczby jej wyświetleń; stosowany wskaźnik skuteczności reklamy internetowej.  Niska wartość CTR oznacza że dana strona skutecznie zachęca do klikania.

CR (Conversion Rate) - Miara skuteczności kampanii reklamowej wyrażająca się stosunkiem liczby akcji podjętych przez użytkownika (np. zwiedzenie witryny reklamodawcy) do liczby sytuacji, w których mogły być one podjęte (np. przejście na stronę główną witryny poprzez banner).

ROI ( Return On Investment) - Zwrot z Inwestycji. ROI to odpowiedź na pytanie: "Ile pieniędzy zarobimy wydając jedną złotówkę?".
Aby obliczyć ROI musimy najpierw znać CR całej kampanii, z którego obliczymy liczbę uzyskanych klientów (X) przy danej jej wielkości. X mnożymy przez średni zysk z jednego klienta i odejmujemy od tego koszt całej kampanii. Całość dzielimy przez koszt kampanii i mnożymy przez 100. Otrzymanym wynikiem jest ROI wyrażony w %.

Komentarze