Rodzaje reklamy Internetowej

rodzaje formy reklamy

Z reklamą internetowa kojarzą nam się dwa terminy: banner oraz wyskakujące okno. Jednak form reklamy internetowej jest dużo więcej, a wspomniany banner jest najstarszym narzędziem sieciowego biznesu.

Formy reklamowe

Banner – najstarsza i najpopularniejsza forma reklamy internetowej. Umieszczany zazwyczaj na górze strony. Używany także, jako forma emitująca inne reklamy, np. otwierane w oddzielnych oknach lub wyświetlane na warstwie. Rozmiary 468x60 pikseli max waga 15 kb

Billbord – większa wersja bannera - 750x100 pikseli, maksymalny rozmiar powinien ważyc 20 kb. Umieszczany zazwyczaj na górze strony. Używany także, jako forma serwująca inne formy reklamy, np. otwierane w osobnych oknach lub wyświetlane na warstwie

Button – po prostu: przycisk. Niewielki prostokątny element graficzny umieszczany na witrynie. Zazwyczaj w rozmiarach 120x60 lub 120x90 pikseli. Max waga 8 kb

Rectangle – reklama graficzna umieszczona w środku artykułu w wybranym serwisie Rozmiary: 300x250 lub 336x280 pikseli, max waga 25 kb.

Skyscraper – prostokątna pionowa forma reklamy bannerowej o wymiarach 120x600 pikseli, (lub 160x600 wide skyskraper).

Surround Ad – jednoczesna ekspozycja bannera lub billborda  i skyscrapera reklamujących ten sam produkt, najczęściej skojarzone ze sobą (np. skorelowana animacja). Wymiary zgodne ze specyfikacjami form składowych.

Interstitial – pełnoekranowa animacja flash uruchamiająca się po całkowitym załadowaniu (pre-load). Trwa maksymalnie 10 sekund, może ważyć nawet do 30 kb.

Pop-up – okno otwierające się nad aktywnym oknem przeglądarki. Rozmiar 250x250 pikseli, max waga 20 kb. Postrzegana, jako najbardziej irytująca forma reklamy, najłatwiejsza do zablokowania przez Internautów. Obecnie na wymarciu.

Pop-under – osobne okno otwierające się pod przeglądarką, widoczne dopiero po zamknięciu lub zminimalizowaniu okna przeglądarki. Max rozmiar 750x550 pikseli, waga do 30 kb. Bardzo duża powierzchnia pozwala na przekazanie dużej ilości informacji, a jednocześnie nie irytuje tak Internautów jak pop-up

Brandmark – osobne okno otwierające się nad aktywnym oknem przeglądarki, ale zdefiniowane na przezroczystej warstwie. Może przybierać dowolne kształty, przez co jest atrakcyjna wizualnie dla Internautów. Najczęściej jest w kształcie reklamowanego produktu. Max rozmiar 300x300 pikseli, waga do 20 kb

Toplayer –animacja trawjąca ok. 10 sekund, rozgrywająca się na przezroczystej warstwie nałożonej na witrynę. Max rozmiar 400x300 pikseli, max waga do 20 kb. Ze względu na nieograniczone możliwości kreacyjne, sprawdza się w kampaniach brandingowych.

Expand – wygląda jak zwykły banner, billboard lub skyscraper. Jednak stanowi dodatkową powierzchnię dla tych form. Po wejściu na stronę, expand pojawia się w pełnej wersji zakrywając witrynę a następnie po 2-3 sekundach powraca do podstawowej formy bannera, billboarda lub skyskrapera. Po najechaniu przez użytkownika myszką na reklamę, następuje ponowne rozwinięcie expanda i przysłonienie strony.
Wymiary:
- expand billboard 750x100 pikseli rozwijalne do 750x300 pikseli
- expand banner 468x60 pikseli rozwijalne do 468x300 pikseli
- expand skyscraper 120x600 lub 160x600 pikseli rozwijane do 450x600
maksymalna waga expanda to 30 kb

Scroll – reklama podążająca za użytkownikiem przewijającym witrynę w przeglądarce. Dostępna na formach bannerowych. Dzięki tem,u że podąża za użytkownikiem pozwala na stały jego kontakt z reklamą nawet gdy po przewinięciu witryny inne formy reklamy przestaną już być widoczne.

Watermark – inaczej: znak wodny. Umieszczenie loga firmy w tle witryny w formie tapety. Watermark jest zazwyczaj jednym z elementów złożonych akcji sponsoringowych, ponieważ pozwala na dobrą ekspozycję loga. Sprzedawany na czas lub ilość odsłon strony.

Artykuł sponsorowany – forma reklamowa dobrze znana z prasy. W internecie wygląda następująco: na stronie głównej pojawia się zajawka (max 250 znaków + element graficzny) z linkiem do głównego artykułu. Sam artykuł może liczyć 3600 znaków i dodatkowo być opatrzony dwiema grafikami 150x150 pikseli o wadze 10 kb każda. Sprzedawany na czas lub dożywotnio. Artykuł może znajdować się na stronie wydawcy lub reklamodawcy.

Comet cursor – pole graficzne “podczepiane” pod kursor myszki i podążające za nim. Pole znika po kilku sekundach lub wmontowane jes tna stałe. Comet cursor warto wesprzeć innymi formami reklamy, jako, że użytkownik zainteresowany reklamą nie może w nią kliknąć i przenieść się na stronę firmy, aby zdobyć więcej informacji.

Sponsoring – Silna integracja reklamodawcy z witryną – polega na jednoczesny wykorzystaniu wielu form reklamy oraz dostosowaniu wyglądu serwisu, layoutu i całej kolorystyki do reklamowanej firmy/produktu.
Niestety sponsor często wpływa na treść serwisu.

Mailing – elektroniczna wersja tradycyjnego mailingu. Listy reklamowe są przesyłane do użytkowników darmowych kont pocztowych. Wbrew pozorom jest to skuteczna forma reklamowa, ponieważ w odróżnieniu o SPAMu są to listy. na które Internauci godzą się w momencie zakładania konta. Przekaz reklamowy wysyłany jest w postaci tekstowej, html lub rich media.  Pomaga w utrzymaniu stałej relacji z internautą.

Reklama w newsletterze – wysyłana w treści newslettera do zarejestrowanych subskrybentów. Na skuteczność tej formy wpływa fakt, ze docieramy do grupy osób zainteresowanych treścią newslettera.

Scroller – graficzny pasek reklamowy wyświetlany na dole ekranu, niezależny od przewijania strony w oknie przeglądarki. Reklama ma formę tekstu lub grafiki przewijanych wzdłuż paska. Maksymalna wysokość paska to 30 pikseli, waga do 10 kb. To miejsce często wykorzystywane jest do wyświetlania reklam kupionych przez sms.

Komentarze

Prześlij komentarz