Reklamy Społeczne – te to mają siłę

reklama społeczna

Tutaj liczy się nie zysk, ale dobro wyższe.
Reklama społeczna ma na celu wywołanie społecznie pożądanych postaw lub zachowań. W reklamie społecznej celem jest zmiana postawy z negatywnej na pozytywną lub zmiana zachowania na lepsze.
W Polsce największą organizacją zajmującą się szeroko rozumianą reklamą społeczną jest Fundacja Komunikacji Społecznej (dawna Fundacja Reklamy Społecznej). W Europie Zachodniej na większą skalę działają między innymi holenderska Stichting Ideele Reclame i brytyjskie Central Office of Information

Przykładowe kampanie FKS:

1. ZIELONE ZNAKI

"Zielone znaki" - edukacja na temat znaczenia czterech wybranych przez nas symboli ekologicznych "Ozone Friendly", "Zielone Płuca Polski", "Recyrkulacja surowców" oraz "Produkt nie testowany na zwierzętach". Celem I etapu kampanii było zachęcenie odbiorców do zapoznania się ze znaczeniem znaków umieszczanych na produktach, aby mieć możliwość podejmowania świadomych i etycznych decyzji przy ich zakupie. Grupą docelową kampanii były kobiety w wieku 18-35 lat.
Więcej informacji na ten temat można uzyskać na stronach internetowych programu: www.zieloneznaki.pl.

2. Merry Ferry czyli "Zdrowy biznes, udana kariera"

Projekt ten zakładał powołanie koalicji na rzecz realizacji kampanii edukacyjnej poświęconej problemom HIV/AIDS na obszarze Rosji (Obwód Kaliningradzki).

Do tworzenia strategii kampanii informacyjno-prewencyjnej HIV/AIDS w Obwodzie Kaliningradzkim zaproszeni zostali: Fundacja Soprotiwlienije oraz Klub Kobiet Aktywnych z Kaliningradu (Rosja), a także AIDS-Zentrum z Rostocka (Niemcy).

W ramach projektu rosyjska i polska młodzież (do 25. roku życia) przeprowadziła badania mające na celu zdiagnozowanie w poszczególnych krajach stanu świadomości społecznej w obszarze HIV/AIDS. W dalszej perspektywie informacje te miały posłużyć do zaplanowania i zaprojektowania skutecznych działań profilaktycznych oraz kampanii. Nie chodziło zatem o same wyniki badań, ale o swego rodzaju inwestycję w młodych ludzi, którzy w przyszłości będą zajmować się z racji profesji reklamą i marketingiem komercyjnym, a być może zaangażują się również w działania społeczne, wykorzystując narzędzie jakim jest reklama i marketing społeczny. Wstępna diagnoza społeczna, potwierdzona przez wyniki badań wskazywała na fakt, że epidemia HIV/AIDS w Obwodzie Kaliningradzkim jest wspólnym problemem Rosji, Polski oraz Niemiec.

W trakcie spotkania, które odbyło się w Warszawie w październiku 2005 polska i rosyjska młodzież odbyła szkolenia z zakresu przygotowywania i realizacji kampanii społecznych oraz prezentacji przed publicznością. Szkolenia skonstruowano w taki sposób, że stały się integralną częścią procesu planowania kampanii prewencyjnej HIV/AIDS w Obwodzie Kaliningradzkim.

Kampania polegająca na prezentacjach na uczelniach i rozdawaniu ulotek w Obwodzie Kaliningradzkim odbyła się 1 grudnia 2005 w Światowy Dzień AIDS.

Realizacja projektu była możliwa dzięki wsparciu Fundacji Batorego i Fundacji Roberta Boscha, które finansowały go w ramach programu "Partnerstwo Inicjatyw Społecznych: Niemcy-Polska-Obwód Kaliningradzki".

3.  BYĆ RODZICEM

W kwietniu 2004 r. zostało przeprowadzone badanie opinii społecznej na reprezentatywnej grupie Polaków (1005 osób). Współorganizatorem i realizatorem badania jest TNS OBOP.

Głównym celem badania było scharakteryzowanie relacji między rodzicami a dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na budowanie dobrego kontaktu z dzieckiem, sposobów komunikowania się w rodzinie oraz podziału obowiązków między partnerami w kontekście sprawowania opieki nad dziećmi.

Wyniki tego badania wykorzystano w publicystycznej kampanii "Tata i ja" do przygotowywania dalszych działań w celu bardziej precyzyjnego określenia na czym opiera się komunikacja między rodzicami i dziećmi. Celem kampanii jest wspieranie tatów w budowaniu dobrego kontaktu z dziećmi i poszukiwaniu swojego sposobu na bycie tatą.

W ramach kampanii przygotowano spot telewizyjny (pięć różnych wersji), w którym udział wzięli członkowie powołanej w ramach kampanii Koalicji Tatów oraz wykorzystano etykiety opakowań wody mineralnej Dobrawa - głównego sponsora kampanii gdzie umieszczonych zostało sześć charakterystycznych rysunków.

Przedstawiają one różne zabawy i gry, które są formami spędzania czasu wolnego taty z dzieckiem. Rysunkom towarzyszą dwuznaczne zwroty skierowane do taty: "Tato naucz mnie...".

Jest to pierwsza społeczna kampania na produkcie, która nie namawia konsumenta do zakupu danego produktu, dlatego, że jakaś część zysku z jego sprzedaży zostanie przekazana na cel społeczny.
Więcej na www.bycrodzicem.pl.

Reklamy społeczne emitowane w telewizji:

1. Reklama społeczna - dzieciństwo bez przemocy. Jedz misiu, jedz.

httpv://www.youtube.com/watch?v=DB1nrLmXl7U

2. Projekt "POSZUKIWANA 45+ : rzetelność, zaangarzowanie, doświadczenie"

httpv://www.youtube.com/watch?v=HZuUsgKiUI0

3. Reklama nakręcona na potrzeby szkolne propagująca stwierdzenie że papierosy szkodzą

httpv://www.youtube.com/watch?v=qlqiGpvhWZI

Komentarze

  1. Ciekawie napisane. To świadczy o tym, jak skuteczna i korzystna zarazem jest reklama online. Ja właśnie też chcę zacząć się promować w sieci, ale interesuje mnie marketing w Niemczech , bo działam zagranicą. Mam nadzieję, że wkrótce natrafię na odpowiednią agencję.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz