Co to jest Planowanie strategii reklamy ?

Planowanie strategii reklamy

Strategia reklamy, a właściwie strategia wizerunku, to działania mające na celu kształtowanie odpowiedniego image'u firmy i jej produktów. Jako element marketingu ułatwia komunikowanie się firmy z rynkiem przez co zbliża do niej potencjalnego klienta.
Strategia reklamowa powinna mieć finansowe uzasadnienie: co zdziała dla produktu w sensie jego sprzedaży, zysku, dystrybucji itd. Nie wystarczy uzasadnić ją budowaniem świadomości, czy zmianą nastawienia, zwłaszcza gdy wiemy, jak ogromne nakłady finansowe są ponoszone. Nawet marki, których świadomość jest stuprocentowa mogą mieć kłopoty ze sprzedażą i zniknąć np. Fiat 126p.

Funkcje reklamy:
•    przetransponowanie na rynek strategii produktu i dystrybucji opracowanych przez przedsiębiorstwo;
•    wzrost intensywności oddziaływania narzędzi  związanych z produktem, dystrybucją i aktywizacją sprzedaży;
•    oddziaływanie na zakres i poziom (intensywność) uczestnictwa innych narzędzi promocji.
Główny cel  -  zbliżenie konsumenta do produktu.

Cele szczegółowe:
•    wspieranie procesu wprowadzania nowego produktu na rynek;
•    pomoc w opanowaniu nowych rynków zbytu;
•    ułatwienie realizacji zadań sprzedawcom;
•    utrzymanie kontaktu z wybranym rynkiem docelowym;
•    spowodowanie natychmiastowego zakupu;
•    upewnianie nabywców o słuszności podjętych decyzji zakupu.

Planowanie strategii reklamy     -    metodą LINK („więź”)
I Określenie wartości marki
1.    Zrozumieć sposób w jaki konsumenci, pośrednicy handlowi i sprzedawcy odczuwają, myślą o danej marce ( na tle marek konkurencyjnych);
•    analiza sytuacji rynkowej (konkurencja, segmenty rynku, klienci lojalni wobec marki);
•    przyjęcie zestawu wskaźników odzwierciedlających wartość marki:
-świadomość istnienia danej marki;        -udział marki w rynku;
-wizerunek marki;                                     -lojalność klientów;
-wiara, że jest liderem
•    identyfikacja oraz opis myśli i uczuć konsumentów, jakimi obdarzają daną markę

Stworzenie obrazu analizowanej marki składającego się z elementów
racjonalnych jak i  emocjonalnych.

II Docelowa wartość marki
1.    Docelowa wartość marki        -    badania jakościowe
    jakie elementy wartości marki należy stworzyć od nowa, zmodyfikować lub wzmocnić, dla potrzeb zalecanej strategii;
2.    Jak nasza marka ma być postrzegana i jakie uczucia i myśli ma „budzić” u klienta.

III Opcje strategiczne, zalecany plan działania
•    zarysowanie możliwych wariantów strategii reklamowych;
•    wskazanie, jakie efekty może przynieść każdy wariant strategii.

IV Kreatywne streszczenie strategii reklamowej „brifing”
„Briefing”  -  to lista zadań jakie spełnić ma reklama, by marka osiągnęła sukces rynkowy i jest bezpośrednim odzwierciedleniem strategii marki (Brand Strategy)
„Briefing”  -  spisane założenia strategii reklamowej, podstawa pracy dla specjalistów od środków masowego przekazu, autorów  tekstów i grafików.
Ze względu na rodzaj reklamowanego produktu briefing może być:
•    pobieżny – podstawowe informacje o produkcie i oczekiwaniach klienta;
•    szczegółowy – analizujący wszystkie czynniki niezbędne do opracowania multimedialnych działań reklamowych.

Komentarze